Currently…

+ ICMS
+ Sistem eLatihan
+ Sistem eQA
+ Web JMK

Coming…
+ Task management
+ Sistem tempahan borang klinikal
+ Sistem tempahan bilik mesyuarat

Panggilan Yang Agung

Isnin lepas apak selamat berangkat ke tanah suci untuk menunaikan Haji. Alhamdulillah.. doa apak makbul. Meskipun berbagai kekangan dan kerisauan apak terhadap apa yg ditinggalkannya di sini.

“Apak pergi sana… pasang niat betui2… Jgn pikirkan apa yg kat sini, pandailah nanti kami uruskan. Doa Dan moga apak sihat dan mendapat Haji yang mabrur… Amin..”, kata aku kat apak masa aku jemput dia dari kampung pada hari Sabtu tu. Alhamdulillah 2 hari lepas aku call apak. Meskipun dia demam (masuk hari ke-3) dia nampak seronok dari perbualan kami. Langsung tak de tanya perkara2 yg dirisaukannya sebelum itu. Tak per apak, kekadang demam yg Allah beri tu utk menghapuskan dosa2 kecil kita.

“Apak doakanlah utk Dan sekeluarga moga dimurahkan rezeki dan moga Najwa sihat”, pesan aku sebelum mengakhiri perbualan kami.

Bajet 2011

Meningkatkan potensi industri teknologi maklumat dan ICT: 1119 Juta ringgit di peruntukkan untuk program MY Creative Content, melanjutkan pengecualian duti import dan cukai jualan ke atas peralatan jalur lebar selama 2 tahun.

Harap2 line tenet semakin power + murah

Telifon bimbit biasa dikenakan cukai 10 peratus manakala telifon bimbit yang mempunyai aplikasi seperti internet atau PDA, dikecualikan cukai jualan. bagi tujuan penyelarasan, cukai jualan dikecualikan ke atas semua jenis telefon bimbit.

Kadar dan mekanisme penetapan gaji minimum: 500 hingga 700 ringgit sebulan. Dengan kenaikkan ini, pendapatan keseluruhan pengawal keselamatan termasuk elaun adalah seribu ringgit sebulan berkuata kuasa 2011

Harap2 dpt mengurangkan kadar jenayah kat negara kita

Kerajaan memberi fleksibiliti untuk tempoh cuti bersalin bergaji penuh tidak melebihi 90 hari berbanding 60 hari sebelum ini

Alhamdulillah.. pompuan leh branak banyak skang 😉

Mengurangkan kos pengangkutan: harga tol PLUS Expressway Berhad tidak akan dinaikkan bagi tempoh 5 tahun akan datang bermula serta merta

Boleh slalu balik kg. Tapi aku memang balik kg ikut jalan lama pun !!

Menghargai sumbangan penjawat awam: 500 ringgit untuk menampung perbelanjaan persiapan sekolah

Alhamdulillah…

Penjawat awam – dibenarkan membeli hartanah daripada ibu, bapa, anak & adik beradik

Ni leh buat duit nie !!

Minggu yang memenatkan

1) Jemputan rumah terbuka (terima kasih kerana sudi menjemput. Moga korang dimurahkan rezeki. Minta maaf kepada yg tak dpt nak pegi.

2) Sistem ICMS, esok nak present

3) DBKL. Kena clearkan duit air yg tertunggak tu !!

4) Sistem e-QA. Kena make sure fully function.

5) Family matters. Kena bantu wife utk keperluan/kesihatan/pelajaran dsbnya memandangkan wife masih dlm pantang…

Moga Allah mempermudahkan urusan aku ini. Amin Ya Tuhan Pemilik Alam

Alhamdulillah

1st skali aku nak memanjatkan kesyukuran kepada Allah swt atas limpah rahmat yang dikurniakan kepadaku.. Banyak perkara baik yang berlaku pada aku sepanjang bulan Sya’ban dan Ramadhan ni. Antaranya:

Projek ICMS
Thanks bro Kamal krn memberi kepercayaan utk aku + team develop Sistem ICMS ni. Insyallah kami akan lakukan yang terbaik utk projek ini. Mudah2an akan ada projek susulan.

Broadband Maxis
Setelah hampir 3 bulan aku offline, aku kini dah boleh online dengan Maxis Broadband. Walaupun package paling minima (RM48.00/bulan) tapi.. cukup utk keperluan aku buat masa ni. Thanks bro Eddy pasal hang yg rekemenkan aku pakai maxis. Memandangkan bro Cd dah pakai uni-fi… so kerja2 mendownload aka torrent diusahakan oleh beliau jer

Kelahiran Nur Qarirah Najwa
Tiada harta yang lebih berharga daripada kelahiran seorang lagi puteri menambahkan keluargaku menjadi 5 orang keseluruhannya. Tepat jam 1:20am pada 16/08/2010, isteriku melahirkan anak perempuan di PPUKM. Thanks kpd semua warga kerja PPUKM yang telah memberi layanan yang amat baik sekali sepanjang isteri aku berada disana.

Pertukaran ke Unit Laporan Perubatan
Akhirnya permohonan aku utk ditukarkan ke Unit/Jabatan lain diterima oleh Ketua Jabatan. Aku melapordiri di Unit Laporan Perubatan, Jabatan Maklumat Kesihatan, PPUKM pada 16/08/2010. Thanks Cik Nazwin dan Puan Surianti krn tolong aku utk pertukaran ini. Thanks juga kat Azlina Shukor krn selalu mendoakan aku ditukarkan.

Bila aku kenangkan balik apa yg telah berlaku sebelum ini dan rezeki yang Allah berikan ini, maka benarlah… Apabila kita kembali kepada Allah ketika kita dlm kesusahan, Dia akan sentiasa membantu kita. Cuma kita perlu sentiasa mengingatiNya bukan hanya pada waktu kesusahan tapi juga ketika dimasa senang/sihat/gembira kerana itu juga merupakan dugaan daripadaNya.

Hendaklah kita bersyukur dengan apa yang dikurniakan olehNYa. Pada yg telah membantu dan mendorong aku kepada kejayaan ini, aku ucapkan berbanyak terima kasih. Moga segala jasa baik korang semua, Allah sahaja yang membalasnya dan dipermudahkan urusan korang.

Amin Ya Allah…

Solat Dhuha, Doa dan cara melaksanakan

solat

Ruang waktu dan waktu afdal

Sesuailah dengan namanya dhuha yang bermaksud pagi. Jadi ruang waktunya bermula kira-kira 20 minit selepas terbit matahari atau disebut dalam kitab-kitab fikah sebagai tinggi matahari daripada pandangan jauh sekadar satu al-Rumh atau batang lembing yakni kira-kira dua meter. Waktu solat ini pula berakhir sebelum menjelang waktu Zuhur. Jadi, secara mudahnya dapat difahami bahawa batas waktu solat sunat Dhuha ini antara pukul 7 pagi hingga 1 petang.

Berkenaan waktu afdalnya pula iaitu ketika sinar matahari kian panas berdasarkan sepotong hadis Nabi s.a.w. yang dirakamkan oleh Zaid bin Arqam. Rasulullah s.a.w. menjelaskan: “Solat Dhuha ini afdalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya.” Imam Nawawi menghuraikan masa tersebut sebagai masa berlalunya seperempat tempoh siang hari iaitu pukul 10 pagi hingga 1 petang (Kitab al-Majmu’ karangan Imam Nawawi).

Justeru, waktu sedemikian eloklah dilaksanakan solat tersebut, apatah lagi pada saat itu badan memerlukan ‘rehat sebentar’ setelah penat bekerja. Maka disarankan juga sekiranya masa tersebut diisi sekadar empat hingga lima minit dengan sujud menyembah Ilahi sama ada di rumah atau di tempat kerja dengan syarat tidak mengetepikan perkara-perkara atau urusan yang wajib dan utama daripada yang sunat.

Cara melaksanakannya

Banyak bahan media cetak yang boleh dirujuk bagi mengetahui cara melakukan solat sunat Dhuha ini merangkumi bacaan-bacaan dalam solat hinggalah dalam sujud dan doa setelah selesai ibadat tersebut.

Cuma secara asas dan mudahnya berdasarkan hadis-hadis Nabi, solat sunat Dhuha ini dilakukan seperti solat-solat lain, cuma bacaan yang dianjurkan Baginda s.a.w. selepas al-Fatihah, menurut hadis yang disampaikan oleh Uqbah bin Amir, ialah surah al-Syams pada rakaat pertama dan al-Dhuha pada rakaat kedua. (Riwayat al-Hakim)

Namun begitu, perkara (bacaan dalam solat) ini adalah sesuatu yang subjektif dan tidak statik. Maka tidak perlulah hanya terikat dengan kaifiat tertentu dan bacaan tertentu. Apa yang penting, solat tersebut diniatkan dengan betul, syarat-syaratnya dipenuhi dan rukun-rukunnya disempurnakan sebaik-baiknya. Begitu jugalah dengan doa selepas solat tersebut.

Doa yang disarankan

“Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu , keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu ,kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu “. ” Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. ,Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh”

doa

* Coretanku

Kepada orang yang tidak menghafal surah-surah yang disarankan iaitu surah al-Syams pada rakaat pertama dan al-Dhuha pada rakaat kedua. Bacaan solat boleh dibaca apa-apa surah yang penting niat kita adalah IKHLAS untuk Allah SWT, bukan kerana berkehendakkan harta dan rezeki yang banyak tetapi salah satu cara untuk mendekatkan diri kepada Allah…

Kita rujuk kepada Hadith Qudsi yang mengatakan, Firman Allah, “ Wahai anak-anak adam (sebut-sebutkan) zikirkan akan AKU selepas sembahyang subuh barang sekejap dan selepas sembahyang asar barang sekejap, maka AKU cukupkan engkau apa yang ada diantara dua waktu tersebut maka apabila naik matahari sembahyang dhuha sebanyak lapan rakaat”

Pada rakaat pertama bacalah ayatul kursi kerana ayutul kursi terlalu banyak keistimewaannya, semasa suruh itu diturunkan beribu-ribu malaikat sebagai perantaranya. Didalamnya juga terkandung KURSI (kerajaan) ALLAH yang sangat besar meliputi 7 lapisan langit dan bumi. Ada 95 buah hadish yang menerangkan akan fadhilat ayutul kursi.

Rakaat kedua bacalah surah Al-Ikhlas sebab surah Al-Ikhlas merupakan 1/3 dari Al-Quran. Surah yang cukup besar maknanya sebab mengandungi sifat-sifat Allah yang Esa dan siapa Allah yang sebenar iaitu yang tidak beranak juga tidak diperanakkan dan tidak ada yang serupa denganNYA. Dua surah ini sudah cukup bagi yang tidak menghafal surah yang disarankan.

Berkenaan doa… boleh baca doa mana-mana yang berkaitan tetapi lebih afdal baca doa solat dhuha yang khusus… doa itu sememangnya cukup baik dan sempurna untuk memohon keberkatan rezeki dari ilahi… Manakala bilangan rakaat pula adalah mengikut kemampuan. Bila masa terhad dengan kerja seharian boleh dilakukan dengan 2 rakaat dan bila waktu cuti lakukanlah dua-dua rakaat sehingga 4, 6 atau 8 rakaat dan boleh sehingga 12 rakaat. semua mengikut kemampuan… Amal yang sedikit dan istiqamah (berterusan) adalah lebih baik dari amal yang banyak tetapi jarang-jarang… fikir-fikirkan… semoga dengan membudayakan solat dhuha, kita akan lebih disayangi oleh Allah SWT dan sentiasa didalam naunganNYA.. ameennn…

Dugaan mu datang lagi Ya Allah

1st skali aku nak ucapkan syukur kpd Mu Ya Allah atas nikmat dan dugaan yang engkau berikan.

Ahad (14/03/2010)

On the way nak pegi Ahmad (member PTM) kawen.. Tetiba kete jammed kat highway berdekatan dengan Tol Bukit Mahkota. Kesiannya anak dan isteri, terpaksa berpanas dan menunggu di tengah-tengah highway. Aku bukak bonet depan keta. Nampak kesan gasket bocor.. Check minyak itam… Ya Allah !! Kering langsung… Nasib baik dlm 10 minit ada towing crane sampai.. Bincang punya bincang.. RM 200 kalo nak dia tarik sampai rumah di Sungai Besi. Okeylah.. aku setuju.. Janji anak + isteri aku selesa dan cepat sampai rumah. Cancel pegi rumah Ahmad kawen.

Rupanya tgh tu.. Tengah lepak-lepak, dalam kul 2… anak buah aku nak mai rumah. Petang tu lak Abg Nain sekeluarga mai rumah !! Patutlah Engkau x mo kasi aku pegi, rupanya ada rezeki yg Kau nak berikan… Ya lah… tetamu ni kan membawa rezeki (kata arwah mak dulu)… Petang dalam kul 6 kami pegi rumah Abg Chain. Lepas maghrib baru balik rumah… Aduh letihnya !!

Isnin (15/03/2010)

Syahwal (anak buah aku merangkap pomen keta) amik keta. Confirm block enjin aku pecah !! Aduh… kena tukar enjin arr nie.. Tidak-tidak pun kena beli enjin kosong.. Syahwal sms kata ada enjin cantek tapi RM 1500.00 !! Okey.. aku agree janji dia pasang cun dan esok leh siap !!

Tengahari bos aku panggil. Sesi kaunseling pertama aku dengan bos. Pasal prestasi kerja aku semakin merosot. Aku dah cakap, tukarkan aku ke jabatan/unit lain !! Aku tertekan kat situ !!

Selasa (16/03/2010)

Enjin keta sampai.. Petang tu Syahwal start pasang.. Malam dia call.. “PakCu malam ni tak boleh hantar ketalah.. Oil-seal grand-shaft PakCu bocor.. Takut minyak itam keluar balik nanti.. ”

So kena tunggu esoklah keta aku ni…

Rabu (17/03/2010)

Pagi ni aku tak pegi kerja. Nak bawak anak pegi Klinik. Seminggu ni Damia kena demam + ruam (macam campak). Sian dia.. selera makan pun berkurangan.. Nasib dia anak yang tabah. Tak meragam langsung. Syukur aku padaMu kerna dikurniakan anak yang menyenangi hati orang tuanya.

Ketika aku menghantar post nie.. Isteriku baru je keluar pergi ke Cheras. Ada ujian memandu keta. Aku doakan kau Lulus dengan cemerlang wahai isteri kesayanganku…

p/s: Aku dah betulkan addon Simple MP3 Player tu. Lain kali sebelum aku post addon, aku test dulu.. 🙂

%d bloggers like this: